دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

برج لندن (The Tower of London) یا بانام رسمی "قصر سلطنتی علیاحضرت و قلعه نظامی برج لندن" (Her Majesty's Royal Palace and Fortress of the Tower of London) واقع در شمال رودخانه‌ی تیمز، یک مجموعه سازه مهم و پرارزش به لحاظ تاریخی و معماری است. که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

برج سفيد كه دوقلوي كوچك برج لندن ناميده مي‌شود

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: معماری برج لندن در اصل برداشتی از سبک معماری گوتیک انگلیسی است. اکنون بیش از ۹۵۰ سال از ساخت سازه اصلی برج می‌گذرد. سازه‌ای که در سال ۱۰۶۶ میلادی به دستور و نظارت ویلیام فاتح سر و شکل گرفت و بعدها بدان مجموعه ساختمان‌ها و بناهایی دیگر نیز افزوده شد. مهمترین بنای دوقلوی برج لندن، برج سفید (White Tower) نام دارد که که در سال ۱۰۷۸ میلادی آماده کاربری گردید.  برج سفید مستحکم‌ترین نقطهٔ دفاعی برج لندن و محل زندگی پادشاه و همراهان نزدیک وی بود.  به‌طور کلی، برج لندن مجموعه‌ای از چندین ساختمان با دو لایه دیوار دفاعی و یک خندق است.

از نیمه دوم قرن دوازدهم بنای برج لندن و متعلقات آن بیشتر محلی برای اسکان خاندان سلطنتی بوده است.  حدود ۲۰۰ سال پس از ساخت سازه اصلی و همچنین برج سفید، مجموعه ساختمان‌های مجللی به محوطه درونی اضافه شد. یکی از مهمترین این سازه‌ها ساختمان خزانه سلطنتی و ضرابخانه برج بود. در واقع به دستور هنری هشتم کل ضرب سکه به صورت یکپارچه در این مکان انجام می‌گردید.

نمایی کامل سازه ۹۵۰ ساله برج لندن از بالای رودخانه تیمز

از دیگر سازه‌های این محوطه باید به باغ وحش سلطنتی اشاره کرد که در سال ۱۸۳۵ به طور کلی برچیده شد و از فضای آن برای برگزاری برخی جشن‌ها و مراسم‌های سلطنتی استفاده گردید.

برخلاف نظر عوام هرگز برج لندن به عنوان سازهای منحصرا برای نگهداری زندانیان و یا محلی برای اعدام آنان ساخته نشد. اما در ابتدای کار، چند تن از افراد معروف دربار آن‌ زمان، از جمله شاهزاده‌های همین برج در این مکان زندانی شده بودند. از این رو از منظر فرهنگی و نه تاریخ معماری، این برج یکی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا قلمداد می‌شود. 

بلوپرینت و نقشه نهایی پلان معماری محوطه برج لندن و ساختمان‌های مجاور

خرافه نیز در باره بنا بسیار وجود دارد. خرافه‌هایی که به صورت فولکوریک نسل‌ها بهم منتقل شده تا به عصر حاضر رسیده‌اند.  بارها از زمان هنری هشتم به بعد گزارش شده‌است که افراد مختلفی در دور و اطراف برج روحهای سرگردان دیده‌اند. همچنین در باره کلاغ‌های برج لندن خرافه‌ای قدیمی وجود دارد که «اگر کلاغ‌ها برج را ترک کنند، پادشاهی سقوط خواهد کرد.» اگرچه  اولین کلاغ در سال ۱۸۸۵ در برج نکهداری شد. در حال حاضر ۷ کلاغ به صورت نمادین در برج نگهداری می‌شود که هرکدام نام و مکان مختص به خود دارند.

محوطه شمالی برج لندن

از لحاظ فنی بلندترین برج این سازه ۸۹ فوت ارتفاع دارد که در زمان ساخت بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است. برج لندن طبق آمار سال ۲۰۱۸ سالیانه نزدیک به ۳ میلیون بازدیدکننده داشته است. 

منابع: 
Wilson, Derek (۱۹۹۸) [۱۹۷۸], The Tower of London: A Thousand Years (۲nd ed.), Allison & Busby, ISBN ۹۷۸-۰-۷۴۹۰-۰۳۳۲-۶
Parnell, Geoffrey (۱۹۹۳), The Tower of London, Batsford, ISBN ۹۷۸-۰-۷۱۳۴-۶۸۶۴-۹
 

کد خبر 462313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha